Creatief tekstschrijven

Driedaagse, tweedaagse of eendaagse training creatieve tekstideeën bedenken en deze toepassen in een concrete tekst. Bestemd voor bedrijfsjournalisten, communicatieadviseurs, marketeers, pers- en pr-medewerkers, tekstschrijvers, webredacteuren, en – incompany – voor uw communicatieafdeling of redactie.

U schrijft goed, maar het mag origineler, pakkender, verrassender? Misschien moet u vaker putten uit persoonlijke invallen, gevoelens, associaties, of uw gedachten eens anders ordenen dan alleen maar logisch. Gebruik ook eens uw rechterhersenhelft! De linker van logica en oorzaak en gevolg, overheerst toch wel.

Inhoud en werkwijze

In de training Creatief tekstschrijven doet u een beroep op beide hersenhelften. De cursusleider zet u twee petten op: die van de creatieve tekstschrijver en die van de kritische redacteur.

Op de eerste dag krijgt u veel creatieve schrijfopdrachten die in korte tijd moeten worden gemaakt. U leert werken met technieken als freewriten, mindmappen, de pennen van De Bono, schrijven vanuit plaatjes of op muziek. U werkt voor uzelf, in tweetallen of in een subgroep en krijgt feedback van uw mede-cursisten en de cursusleider. Zo doorbreekt u vastgeroeste schrijfgewoonten en ontdekt u nieuwe, creatievere methoden.

In het “huiswerk” werkt u een of meer creatieve tekstideeën uit tot een concepttekst. Op de tweede dag herziet u deze, schrapt en schaaft u. U probeert de mogelijkheden van een alternatieve opbouw, van literaire verteltechnieken als dialoog of persoonsbeschrijvingen en verkent stijlvariaties. Het eindresultaat wordt beoordeeld op structuur, samenhang en presentatie. U kunt weer even vooruit.

Grande finale

Na een periode waarin u ruim de gelegenheid krijgt met werkwijzen, technieken en schrijfstijlen te experimenteren, volgt de grande finale. Op deze dag gaat het om concretisering en afwerking: u leert nog andere technieken en oefent openingszinnen en uitsmijters, koppen, inleidingen en kernzinnen en alles wat lezers tot lezen kan verleiden. Terloops wordt u ingewijd in de belangrijkste theorie van creatief schrijven.

Vooraf stuurt u opnieuw een tekst in, dit keer uit uw eigen schrijfpraktijk. Hierop krijgt u uitvoerig, persoonlijk commentaar. In de groep optimaliseert u vervolgens uw tekst tot op alinea- en zinsniveau. Met schrijfdoel, doelgroep, gewenste tone of voice in uw achterhoofd slijpt u fijn, net zo lang tot het er stáát. Karel’s boek Van idee naar tekst, boordevol oefeningen en achtergronden, gaat mee naar huis.

Inschrijven

 

Cursusleiding

Karel Witteveen, actief voor Bureau Zuijdgeest sinds 2007, is een van die trainers Creatief tekstschrijven die iedereen aan het schrijven krijgen. In 2014 verscheen zijn boek Van idee naar tekst. Creatief denken en schrijven voor professionals bij Boom Lemma in Den Haag.

“Goede training, veel geleerd en meteen in praktijk kunnen brengen. We hebben het niveau van de redactie naar een hoger plan getild.”
Elize Fallon, eindredacteur Sta, uitgave voor medewerkers en externe relaties van Amsta.

“Twee hele prettige, gezellige en leerzame dagen gehad! Geeft het zelfvertrouwen een boost, en inzicht in eigen sterke en zwakke kanten. Dank!”
Manja Schoemaker, communicatiemedewerker Belastingdienst, Apeldoorn

Duur:

Drie of twee dagen. Of één dag voor de tekstprofessional die alleen een creatieve oppepper wenst.

Data:

  • Eendaagse: donderdag 28 september 2017, Amersfoort
  • Tweedaagse: donderdag 28 september en 12 oktober 2017, Amersfoort
  • Driedaagse: donderdag 28 september, 12 oktober en vrijdag 24 november 2017, Amersfoort

Aantal deelnemers per groep:

  • 10 personen

Tip

  • Kijk voor schrijftips, -boeken, -evenementen en -wedstrijden ook eens op www.schrijvenonline.org

Uw investering:

Open inschrijving:

  • Eendaagse: € 415,-
  • Tweedaagse: € 805,-
  • Driedaagse: € 1.090,-

Deze prijzen zijn incl. alle cursusmaterialen, consumpties, lunches, getuigschrift, 0% btw. Inbegrepen bij de volledige, driedaagse training:  Karel Witteveen. Van idee naar tekst. (Den Haag 2014) 240 pagina’s. winkelwaarde € 29,95.

Korting. Schrijf u in voor de twee- of de driedaagse training Creatief tekstschrijven en uw collega mag meedoen voor de halve prijs. Hij/zij betaalt voor de tweedaagse slechts € 402,50.

In company (een- of tweedaagse):
Uw communicatieafdeling, bureau of redactie in één dag flink opschudden met de training Creatief tekstschrijven kan al vanaf € 1.850,- per groep van maximaal tien deelnemers. Deze prijs is incl. syllabus, alle cursusmaterialen, excl. reiskosten en boek, 0% BTW.

Bij opdrachten voor twee of drie trainingsdagen valt de dagdeelprijs uiteraard gunstiger uit. Doe gerust navraag.

Let op! Het komt een enkele keer voor dat het, bijvoorbeeld door computerinstellingen, niet lukt onderstaand inschrijfformulier te verzenden. U krijgt dan een foutmelding. Neemt u in dat geval a.u.b. contact met ons op: info@bureauzuijdgeest.nl of 06-337 70 874.

Inschrijven

* Graag invullen.




U ontvangt een bevestiging, aanvullende cursusinformatie en een factuur. Lees voor u zich inschrijft de cursusvoorwaarden.

Print Friendly