Hooggewaardeerde, praktijkgerichte training creatieve tekstideeën bedenken en deze toepassen in een of meer concrete teksten. Bestemd voor bedrijfsjournalisten, communicatieadviseurs, marketeers, pers- en pr-medewerkers, tekstschrijvers, webredacteuren. Kies voor de een-, twee- of driedaagse variant.
U schrijft goed, maar het mag origineler, pakkender, verrassender? Misschien moet u vaker putten uit persoonlijke invallen, gevoelens, associaties, of uw gedachten eens anders ordenen dan alleen maar logisch. Gebruik ook eens uw rechterhersenhelft! De linker van logica en oorzaak en gevolg, overheerst toch wel.
Inhoud en werkwijze
In de training Creatief tekstschrijven doet u een beroep op beide hersenhelften. De cursusleider zet u twee petten op: die van de creatieve tekstschrijver en die van de kritische redacteur.
Op de eerste dag krijgt u veel creatieve schrijfopdrachten die in korte tijd moeten worden gemaakt. U leert werken met technieken als freewriten, mindmappen, de pennen van De Bono, schrijven vanuit plaatjes of op muziek. U werkt voor uzelf, in tweetallen of in een subgroep en krijgt feedback van uw mede-cursisten en de cursusleider. Zo doorbreekt u vastgeroeste schrijfgewoonten en ontdekt u nieuwe, creatievere methoden.
Stijl is alles.
Ronald Giphart
In het “huiswerk” werkt u een of meer creatieve tekstideeën uit tot een concepttekst. Op de tweede dag herziet u deze, schrapt en schaaft u. U probeert de mogelijkheden van een alternatieve opbouw, van literaire verteltechnieken als dialoog of show don’t tell en verkent stijlvariaties. Het eindresultaat wordt beoordeeld op structuur, samenhang en presentatie. U kunt weer even vooruit.
Grande finale
Na een periode waarin u ruim de gelegenheid krijgt met werkwijzen, technieken en schrijfstijlen te experimenteren, volgt de grande finale. Op deze dag gaat het om concretisering en afwerking: u leert nog andere technieken en oefent openingszinnen en uitsmijters, koppen, inleidingen en kernzinnen en alles wat lezers tot lezen kan verleiden. Terloops wordt u ingewijd in de belangrijkste theorie van creatief schrijven.
Vooraf stuurt u opnieuw een tekst in, dit keer uit uw eigen schrijfpraktijk. Hierop krijgt u uitvoerig, persoonlijk commentaar. In de groep optimaliseert u vervolgens uw tekst tot op alinea- en zinsniveau. Met schrijfdoel, doelgroep, gewenste tone of voice in uw achterhoofd slijpt u fijn, net zo lang tot het er stáát.
Cursusleiding
Karel Witteveen, actief voor Bureau Zuijdgeest sinds 2007, is een van die trainers Creatief tekstschrijven die iedereen aan het schrijven krijgen. In 2014 verscheen zijn boek Van idee naar tekst. Creatief denken en schrijven voor professionals bij Boom Lemma in Den Haag.
“Goede training, veel geleerd en meteen in praktijk kunnen brengen. We hebben het niveau van de redactie naar een hoger plan getild.”
Elize Fallon, eindredacteur Sta, uitgave voor medewerkers en externe relaties van Amsta.
“Praktische cursus, gegeven door enthousiaste, duidelijke trainer. Niveau van medecursisten is goed, waardoor je ook veel van elkaar leert.”
Pim van der Marel, copywriter, Greenchoice.
“Had niet verwacht zo geïnspireerd te raken en zoveel meer uit mijzelf te kunnen halen.”
Jasperina Furman, communicatie-adviseur, Zaam.
“Precies de frisse impuls die mijn pen nodig had.”
Anouk Bosch, copywriter, PostNL.
Duur:
Drie of twee dagen. Of één dag voor de tekstprofessional die alleen een creatieve oppepper wenst.
Data:
- Eendaagse: donderdag 23 november 2023, Amersfoort
- Tweedaagse: donderdag 23 november en 7 december 2023, Amersfoort
- Driedaagse: donderdag 23 november en 7 december 2023, en vrijdag 8 maart 2024, Amersfoort
Aantal deelnemers per groep
- Maximaal 10 personen
Tip
- Kijk voor schrijftips, -boeken, -evenementen en -wedstrijden ook eens op www.schrijvenonline.org. Of kijk op www.schrijverspunt.nl
Uw investering:
Open inschrijving:
- Eendaagse: € 440,- (Boek je bij voor de tweedaagse dan betaal je alleen het verschil.)
- Tweedaagse: € 850,-
- Driedaagse: € 1.150,-
Deze prijzen zijn incl. alle cursusmaterialen, consumpties, lunches, excl. (optioneel) getuigschrift, boek Karel Witteveen. Van idee naar tekst. Creatief denken en schrijven voor professionals en excl. btw.
Collega-korting. Schrijf u in voor de twee- of de driedaagse training Creatief tekstschrijven en uw collega mag meedoen voor de halve prijs. Hij/zij betaalt voor de tweedaagse slechts € 425,- en voor de driedaagse training maar € 575,-, excl. btw. Let op! Kortingen stapelen niet toegestaan.
In company (een- of tweedaagse):
Uw communicatieafdeling, bureau of redactie in één dag flink opschudden met de training Creatief tekstschrijven kan al vanaf € 1.295,- per groep van (maximaal) tien deelnemers. Deze prijs is incl. syllabus, alle cursusmaterialen, excl. boek Karel Witteveen. Van idee naar tekst. Creatief denken en schrijven voor professionals, reiskosten en btw.
Bij opdrachten voor twee of meer groepen valt de prijs uiteraard nog gunstiger uit. Doe gerust navraag.
Let op! Het komt een enkele keer voor dat het, bijvoorbeeld door computerinstellingen, niet lukt onderstaand inschrijfformulier te verzenden. U krijgt dan een foutmelding. Neemt u in dat geval a.u.b. contact met ons op: info@bureauzuijdgeest.nl of 06-337 70 874.