Hooggewaardeerde, praktijkgerichte training creatieve tekstideeën bedenken en deze toepassen in een of meer concrete teksten. Bestemd voor bedrijfsjournalisten, communicatieadviseurs, marketeers, pers- en pr-medewerkers, tekstschrijvers, webredacteuren. Kies voor de een-, twee- of driedaagse variant.
Je schrijft goed, maar het mag origineler, pakkender, verrassender? Misschien moet je vaker putten uit persoonlijke invallen, gevoelens, associaties, of je gedachten eens anders ordenen dan alleen maar logisch. Gebruik ook eens je rechterhersenhelft! De linker van logica en oorzaak en gevolg, overheerst toch wel.
Inhoud en werkwijze
In de training Creatief tekstschrijven doe je een beroep op beide hersenhelften. De cursusleider zet je twee petten op: die van de creatieve tekstschrijver en die van de kritische redacteur.
Op de eerste dag krijg je veel creatieve schrijfopdrachten die in korte tijd moeten worden gemaakt. Je leert werken met technieken als freewriten, mindmappen, de pennen van De Bono, schrijven vanuit plaatjes of op muziek. Je werkt voor jezelf, in tweetallen of in een subgroep en krijgt feedback van je mede-cursisten en de cursusleider. Zo doorbreek je vastgeroeste schrijfgewoonten en ontdek je nieuwe, creatievere methoden.
Stijl is alles.
Ronald Giphart
In het “huiswerk” werk je een of meer creatieve tekstideeën uit tot een concepttekst. Op de tweede dag herzie je deze, schrap en schaaf je. Je probeert de mogelijkheden van een alternatieve opbouw, van literaire verteltechnieken als dialoog of show don’t tell en verkent stijlvariaties. Het eindresultaat wordt beoordeeld op structuur, samenhang en presentatie. Je kunt weer even vooruit.
Grande finale
Na een periode waarin je ruim de gelegenheid krijgt met werkwijzen, technieken en schrijfstijlen te experimenteren, volgt de grande finale. Op deze dag gaat het om concretisering en afwerking: je leert nog andere technieken en oefent openingszinnen en uitsmijters, koppen, inleidingen en kernzinnen en alles wat lezers tot lezen kan verleiden. Terloops word je ingewijd in de belangrijkste theorie van creatief schrijven.
Vooraf stuur je opnieuw een tekst in, dit keer uit je eigen schrijfpraktijk. Hierop krijg je uitvoerig, persoonlijk commentaar. In de groep optimaliseer je vervolgens je tekst tot op alinea- en zinsniveau. Met schrijfdoel, doelgroep, gewenste tone of voice in uw achterhoofd slijp je fijn, net zo lang tot het er stáát.
Cursusleiding
Karel Witteveen, actief voor Bureau Zuijdgeest sinds 2007, is een van die trainers Creatief tekstschrijven die iedereen aan het schrijven krijgen. In 2014 verscheen zijn boek Van idee naar tekst. Creatief denken en schrijven voor professionals bij Boom Lemma in Den Haag.
“Goede training, veel geleerd en meteen in praktijk kunnen brengen. We hebben het niveau van de redactie naar een hoger plan getild.”
Elize Fallon, eindredacteur Sta, uitgave voor medewerkers en externe relaties van Amsta.
“Praktische cursus, gegeven door enthousiaste, duidelijke trainer. Niveau van medecursisten is goed, waardoor je ook veel van elkaar leert.”
Pim van der Marel, copywriter, Greenchoice.
“Had niet verwacht zo geïnspireerd te raken en zoveel meer uit mijzelf te kunnen halen.”
Jasperina Furman, communicatie-adviseur, Zaam.
“Precies de frisse impuls die mijn pen nodig had.”
Anouk Bosch, copywriter, PostNL.
Duur:
Drie of twee dagen. Of één dag voor de tekstprofessional die alleen een creatieve oppepper wenst.
Data:
- Eendaagse: donderdag 6 maart 2025, Utrecht
- Tweedaagse: donderdag 6 en 20 maart 2025, Utrecht
- Driedaagse: donderdag 6 en 20 maart en vrijdag 28 november 2025, Utrecht
Aantal deelnemers per groep
- Maximaal 8 personen
Tip
- Kijk voor schrijftips, -boeken, -evenementen en -wedstrijden ook eens op www.schrijvenonline.org. Of kijk op www.schrijverspunt.nl
Uw investering:
Open inschrijving:
- Eendaagse: € 475,-
- Tweedaagse: € 950,-
- Driedaagse: € 1.150,-
Deze prijzen zijn incl. alle cursusmaterialen, consumpties, lunches, excl. (optioneel) getuigschrift, boek Karel Witteveen. Van idee naar tekst. Creatief denken en schrijven voor professionals en excl. btw.
Collega-korting. Schrijf je je in voor Creatief tekstschrijven dan mag je collega meedoen voor de halve prijs. Hij/zij/die betaalt voor de eendaagse maar € 237,50, voor de tweedaagse slechts € 475,- en voor de driedaagse training nog maar € 575,-, excl. btw. Let op! Kortingen stapelen niet toegestaan.
In company (een- of tweedaagse):
Je communicatieafdeling, -bureau of redactie in anderhalve dag flink opschudden met de training Creatief tekstschrijven kan al vanaf € 3.375,- per groep van tien deelnemers. Deze prijs is incl. syllabus, alle cursusmaterialen, excl. boek Karel Witteveen. Van idee naar tekst. Creatief denken en schrijven voor professionals, reiskosten en 21% btw.
Dit is de prijs van de basiscursus. Afhankelijk van de duur van de training (ook een ééndaagse is mogelijk) en het aantal deelnemers kan de prijs anders uitvallen.
Let op! Het komt een enkele keer voor dat het, bijvoorbeeld door computerinstellingen, niet lukt onderstaand inschrijfformulier te verzenden. U krijgt dan een foutmelding. Neemt u in dat geval a.u.b. contact met ons op: info@bureauzuijdgeest.nl of 06-337 70 874.