Opleiders opgelet! Springest gaat jouw leads nabellen. Ben je blij?

Voortaan willen we 15% van je omzet voor onze bemiddeling. Dat liet Anna van Springest mij op 13 augustus, middenin mijn vakantie, weten. Springest levert geen informatievragen van potentiële cursisten (leads) meer aan, alleen nog rechtstreekse inschrijvingen tegen 15% van de cursusprijs. De “leeradviseurs” van Springest gaan mijn leads opvolgen. Om mij te ontzorgen, zeggen ze.

Testimonials

Maar ik wil niet ontzorgd worden. Ik voel me als het oude vrouwtje dat tegen haar zin de straat wordt overgeholpen. (En aan de overkant haar portemonnee mist.) Ik wil mijn leads zelf nabellen. Als directeur/eigenaar van Bureau Zuijdgeest kan ik dat tenslotte zelf het beste. Bovendien vind ik nabellen leuk. Maar Springest gaat dat doen en mij hiervoor een rekening sturen. Wat nu?

  • Mijn prijzen dan maar met 15% verhogen? Maar dan verlies ik de klanten met een beperkt opleidingsbudget en die wil ik graag houden.
  • Stoppen met open inschrijvingen organiseren? Maar dan kom ik niet meer in contact met allerlei leuke, nieuwe deelnemers die (soms) later om een incompany komen.
  • Weg bij Springest? Maar dan worden mijn trainingen veel slechter gevonden op internet. Bovendien verlies ik dan al die lovende testimonials die ik heb verzameld en waarvan Springest het copyright claimt.

Springest heeft zich ontwikkeld tot een prima platform voor opleiders. Dat is knap. Het maakte het opleiders mogelijk marketingtrucs toe te passen als de vermelding van gebruikerservaringen, laagsteprijsgarantie, niet-goed-geld-terug-garantie. Daarnaast bedacht het de “vrijblijvende” veiling van incompany opdrachten en de mogelijkheid je leerproducten te vertonen op opleidingenpagina’s van grote bedrijven. Alles uiteraard tegen een gezonde vergoeding.

Machtspositie

Inmiddels heeft Springest een machtspositie verworven. Wie een opleiding zoekt, kijkt op Springest. Als opleider moet je dus wel op dit platform aanwezig zijn.

Maar Springest dreigt zichzelf uit de markt te prijzen. Een commissie van 15% van de cursusprijs gaat te ver. “Leeradviseurs” die je de kans ontnemen om zelf over je training te vertellen, gaan dat ook.  En dan brengen de laatsten in het gesprek over jouw training ook nog eens je concurrentie in beeld. Naar ze zeggen omdat zij onafhankelijk zijn. Maar vooral ook omdat zij hoe dan ook 15% commissie willen ontvangen.

Ben jij aanbieder? Dan ben ik benieuwd hoe je hier tegenover staat. Misschien moeten we eens met de mensen van Springest gaan praten. Wat vind jij?

Peter Zuijdgeest,
Bureau Zuijdgeest Beter Schrijven

Print Friendly, PDF & Email

3 gedachten over “Opleiders opgelet! Springest gaat jouw leads nabellen. Ben je blij?”

  1. Helder verwoord, Peter. Inderdaad goed om over na te denken en om te kijken hoe we als opleiders zelf weer meer controle kunnen krijgen en minder afhankelijk worden van dit soort platforms.

    Beantwoorden
  2. Bedankt voor dit bericht. Had me net aangemeld met een training die binnenkort zal starten, maar was me hier niet super van bewust. Aan de andere kant gaat het mij vooral om de inschrijvingen, dus zijn die leads wat minder belangrijk voor mij. Wel is het interessant hoe ze de lockin doen met reviews. Je zou zeggen dat ze jou beoordelen en niet het Springest Platform, dus dat deze reviews dan van jou zijn…
    stof tot nadenken. En succes met deze casus.

    Beantwoorden
    • Beste Marcel, Dit is een oude bericht, hoor. Inmiddels belt Springest, althans informatievragen over mijn trainingen, allang niet meer na. Kan zijn dat ze andere dan communicatietrainingen nog wel nabellen. Dat zou je ze moeten vragen. mvrgr Peter Zuijdgeest

      Beantwoorden

Plaats een reactie