Opleidingenplatform Springest ontspoort

Wie een cursus zoekt via opleidingenplatform Springest.nl kan sinds de zomer alleen nog met trainingsbureaus in contact komen door zich direct voor een “leerproduct” in te schrijven. Wie alleen informatie aanvraagt wordt gebeld door een “leeradviseur” van Springest. Waarom is dat? Danny van Springest legt uit.

Allereerst hebben gebruikers de grote wens om via één kanaal geholpen te worden, mailt Danny. Ten tweede is Springest een volledig onafhankelijk vergelijkingsplatform. De leeradviseurs hebben het overzicht en gaan daarmee de leervraag achterhalen. Tot slot wil Springest aanbieders “ontzorgen met alles dat niet met lesgeven te maken heeft”. “Springest doet de verkoop voor u.”

Wat een creatieve argumenten van Danny! Alleen: willen gebruikers echt maar één kanaal? Zouden ze bijvoorbeeld ook maar één vakantiereisplatform willen, één boeken en cd-platform? Moet je zo’n stelling niet onderbouwen? (Argumenteren leren wij je in Sneller en beter beleid schrijven.) En leeradviseurs die over mijn trainingen vertellen. Hoeven die daar dan helemaal geen verstand van te hebben? Medisch advies krijg je liever van de dokter, dan van de portier van het ziekenhuis. Mij ontzorgen? De verkoop doen voor mij? Ik ben trots op mijn trainingen en trainers en vind verkopen leuk!

Hoe het ook zij: van Springest kunnen we voor open trainingen alleen nog directe inschrijvingen verwachten. Waarvoor Springest ons nu opeens 10%, dan wel 15% commissie in rekening brengt. Ik voel me hierdoor overvallen. Wat nu?

Hoe Springest het voor opleiders en gebruikers verbruit

Al elf jaar adverteer ik op Springest. Het leverde leads aan, aanvragen, tegen één procent van de cursusprijs. Gemiddeld een op de acht aanvragen werd een inschrijving. Springest had strenge voorwaarden voor deelname – een laagste-prijs-garantie,  geen links naar je site, enzovoorts – maar het was een effectief verkoopkanaal.

Maar nu: sinds 13 augustus is slechts één van de 38 aanvragen inschrijving geworden. “Springest doet de verkoop voor u.” Wat gek dat gebruikers opeens andere keuzes maken. Maar uitgesloten natuurlijk dat een volledig onafhankelijk vergelijkingsplatform gebruikers een duurdere training aanbeveelt die meer commissie oplevert.

Ook jammer – voor de gebruikers met de grote wens van één kanaal: goed aangeschreven opleiders als debaak.nl, purplemonkey.nl en speechen.nl ontbreken op Springest. En waar zijn toch de zestig leerproducten van BoertienVergouwenOverduin (BVO) gebleven?

Alle gekheid op een stokje: Springest mag wel oppassen dat het ’t bij opleiders én gebruikers niet verbruit.

Delen met je netwerk?

Plaats een reactie