Let op je woorden, schat

AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming en niet voor Achterlijk Veel Gedoe. Maar het is dat wèl. Je moet gegevensstromen in kaart brengen, verwerkersovereenkomsten opstellen en een privacystatement maken. Gelukkig kent internet stap-voor-stapprocedures om je door die klus heen te loodsen. Die overladen je met aanmoedigingen. Goed bezig! zegt Veiliginternetten.nl. Goed werk verricht, bemoedigt Rocketlawyer.com.

Aanmoedigingen en felicitaties, ze zijn op internet niet van de lucht. Internetaanbieder Ziggo doet het nu ook in zijn brochures. Neem Vervangend modem aansluiten.

  • Branden de lampjes continue? Gefeliciteerd! Je hebt de Connectbox juist aangesloten.
  • Verschijnt de webpagina? Gefeliciteerd! Je hebt internet goed aangesloten.
  • Hoor je een kiestoon? Gefeliciteerd! Je kunt nu gebruikmaken van Bellen.

Je wordt zo ongehoord vaak gefeliciteerd, je vraagt je af of ze je in de maling nemen.

Een juridisch document opstellen, een besturingsprogramma downloaden, een alles-in-1-pakket aansluiten. Gemakkelijk is het niet. Liefst hadden we hulp van een jurist,  IT-er of monteur. In plaats daarvan helpt internet – met applaus voor elk babystapje dat we noodgedwongen zelf zetten.

Al even meelevend is het woord “vervelend”.

Wat je beter kunt schrijven

Op Facebook, Twitter of in chatboxen is het vaak de eerste reactie van een klantenservice.

  • “We zitten zonder stroom.” “Vervelend!”
  • “Het postpakket is nog steeds niet bezorgd.” “Ach, wat vervelend!”
  • “Sticker met 35% korting geldt niet voor zelfscanklanten?”  “Oh, dat is vervelend!”

Een non-woord, noemt A. van der Veen het in haar boek Webcare in de praktijk. Het is leeg en versleten.

Dus als de printer niet werkt, het bestelformulier niet weg wil, het vliegtuig vertraging heeft, schrijf als servicemedewerker dan niet: “Vervelend”, maar schrijf:  Da’s niet zo mooi. Dat klinkt niet goed. Dat is beroerd, bedonderd, balen. Dat is storend, hinderlijk, ergerlijk, ellendig, verdrietig, rot. Dat is lastig, onuitstaanbaar. Dat is vreselijk, verschrikkelijk, irritant, afschuwelijk, tergend, gekmakend, shit, klote, kut. Dan voelt de klant zich begrepen. Dan ben je in gesprek. Vergroot, kortom, je woordenschat.

Effectief afstemmen op de lezer leer je in Begrijpelijk schrijven. Honderd variaties op “vervelend” of “gefeliciteerd!” bedenk je in Creatief tekstschrijven. Bel voor meer informatie!